خوش‌بين‌ها بيشتر عمر مي‌کنند


 





 
حقايق طاقت فرساي زندگي روزمره، فضاي کمي‌‌براي خوش‌بيني باقي مي‌گذارد. خبرهاي متفاوت به اين دليل بر سر زبان‌ها مي‌افتند که نشانه‌هايي از اعمال خشونت و خون و خون‌ريزي در آنها وجود دارد. درباره بحران غذايي در آفريقا مي‌شنويم، همه روزه افرادي بدون هيچ دليل خاصي در خيابان‌هاي کشورهاي گوناگون کشته مي‌شوند، سوءاستفاده از کودکان هر روز افزايش پيدا مي‌کند، و فاجعه‌هاي هواشناسي با گرم شدن جهاني کره زمين وخيم‌تر مي‌شوند. هزينه‌هاي درماني با سرعتي بيش از يک جت بالا مي‌روند و در صحبت‌هاي روزمره کودکان شاهد بي‌حرمتي‌ها و دشنام دادن‌هاي بيشتري هستيم. خود شما هم ممکن است با خواندن اين ستون دچار ياس و افسردگي شويد. اما صبر کنيد! هنوز جاي اميدواري باقي است. در اين دنيا چيزي به نام «هوش خوش‌بيني» نيز وجود دارد. اين نوع خوش‌بيني هيچ يک از حقايق تلخ دنياي امروزي را انکار نمي‌کند بلکه به دنبال يافتن راهي براي مقابله با مشکلات است.

زماني براي خوش‌بيني
 

تحقيقات دال بر ارتباط خوش‌بيني و افزايش طول عمر وجود دارد. محققان مرکز مطالعات «مايو» زندگي و خصوصيات اخلاقي 447 نفر را طي 30 سال مورد بررسي قرار دادند. کساني که به عنوان «خوش‌بين» نام‌گذاري شده بودند نصف افرادي که «بدبين» و يا تلفيقي از «هر دو» بودند، به مرگ‌هاي ناگهاني دچار مي‌شدند. همچنين اين افراد همزمان با افزايش عمر، مشکلات کمتري درباره سلامت فردي خود پيدا مي‌کردند: محدوديت‌هايشان کمتر بود، دردهاي کمتري داشتند و نسبت به دو گروه ديگر، انرژي بيشتري داشتند. در مطالعه‌‌اي به نام «نيمه پر يا خالي ليوان؟» پژوهشگر دانشگاه ‌هاروارد، دکتر لوراکابزانکي به‌‌اين نتيجه رسيد که خوش‌بيني به‌‌اين معنا که مردم وقايع زندگي‌شان را براي خود و يا سايرين تعريف کنند، موجب مي‌شود تا در مقابل حملات قلبي در حد بسيار زيادي مصونيت پيدا کنند. همچنين بررسي‌هاي ديگر نشان‌دهنده‌‌ اين حقيقت است که افراد خوش‌بين خيلي سريع‌تر از بدبينان پس از عمل باز قلب بهبود حاصل مي‌کنند. دکتر کابزانکي و ساير محققان معتقدند که احساسات منفي‌گرايانه و بدبيني مزمن، بايد به عنوان عاملي در افزايش بيماري‌هاي قلبي در نظر گرفته شود. در اين قسمت راه‌هايي ذکر شده که ثابت مي‌کنند اخلاق و ويژگي‌هاي فردي در سلامت و طول عمر افراد دخيل هستند. عصبانيت و نااميدي‌هاي مزمن به مصرف دخانيات، مشروبات الکلي و يا استفاده از ساير غذاهاي ناسالم منجر مي‌شوند. يک فرد خوش‌بين با اراده محکم‌تري قدم در راه ترک عادات ناشايست مي‌گذارد و يا سعي مي‌کند به هيچ وجه به آنها معتاد نشود. اين خوش‌بيني است که موجب مي‌شود فرد در جستجوي مشاوره پزشکي و پيروي از آنها باشد. او راهي را برمي‌گزيند که از آن طريق خود را حتي‌الامکان از دچار شدن به بيماري‌هاي گوناگون دور نگه‌دارد. اين امکان هم وجود دارد که خوش‌بيني روي سيستم دفاعي بدن تاثير مثبت گذاشته و آن را تقويت کند. البته تحقيقات انجام شده در اين زمينه تا به‌‌اين لحظه نتايج مستدلي پيرامون اين مطلب را ثابت نکرده‌اند.
بايد توجه داشت که در کنار خوش‌بيني، عوامل ديگري نيز در نظر گرفته مي‌شوند. از آنجايي که شخصيت انسان‌ها از همان زمان تولد و در دوران کودکي شکل مي‌گيرد، گروهي تحقيقاتي دانشگاه کاليفرنيا در منطقه «ريور سايد» پژوهش‌هاي خود را در سال 1920 روي عده‌‌اي کودک شروع کردند. نتايج اين تحقيقات حيرت انگيز بود. پژوهشگران به‌‌اين نتيجه رسيدند که کودکاني که از همان آغاز کودکي از وجدان خود استفاده مي‌کردند و نسبتا بچه‌هاي وظيفه‌شناسي بودند، در دوران زندگي خود با مشکلات و بيماري‌هاي کمتري برخورد مي‌کردند. وجدان و وظيفه‌شناسي در اين پژوهش‌ها بر اساس خصوصيات اخلاقي زير تعريف شده بود: نظم شخصي، توانايي توکل کردن، بيم و هراس، ارزش قايل شدن، و آرزوي رسيدن به اهداف. حتي ثابت شده که دارا بودن اين خصوصيات در زندگي خيلي بيشتر از خوش‌بيني به شما کمک مي‌کند و سبب مي‌شود تا سراسر عمرتان سالم و سر زنده زندگي کنيد. شايد خوش‌بيني هم جزيي از وجدان و ضمير ناخودگاه هر شخص باشد. نمي‌توان گفت که فکر کردن پيش از انجام عمل (که يکي از پيش‌نيازهاي وجدان سالم است) همان خوش‌بيني محسوب مي‌شود اما وجدان مي‌تواند پايه و اساس خوش‌بيني را براي فرد فراهم آورد.

خوش‌بيني كوركورانه، هرگز
 

خوش‌بيني بيش از اندازه و يا پيروي از وجدان بيش از حد لازم نيز بي‌فايده است و عواقب خاص خود را به همراه دارد. خوش‌بين بودن کورکورانه شما را به دردسر مي‌اندازد. بدبيني نيز به نوبه خود فوايدي را به همراه دارد. اگر از سانحه رانندگي بترسيد، آنگاه با احتياط رانندگي مي‌کنيد. اگر از سرما خوردگي دل خوشي نداشته باشيد، از خودتان بهتر مراقبت مي‌کنيد تا سرما نخوريد. در اين قسمت يک سوال مهم به وجود مي‌آيد: آيا خوش‌بيني سبب بهبود وضعيت سلامت افراد مي‌شود، و يا افراد سالم خوش‌بين مي‌شوند؟ در اين قسمت فاکتورهاي داخلي را هم بايد محاسبه کرد: تحصيلات، نژاد، عوامل وراثتي، جنسيت، دسترسي به فن‌آوري‌هاي نوين پزشکي و ثروت. به هر تقدير، خوش‌بيني يکي از فاکتورهاي مهم است که بايد زمينه رشد و شکوفايي را براي آن فراهم آورد. فرد بدبين به شدت نياز به شادي و خوشحالي دارد. اگر شما خواستار عمر طولاني به همراه سلامت کامل هستيد (و چه کسي چنين چيزي را نمي‌خواهد؟) بايد ببينيد تا چه حد خوش‌بين و يا بد بين هستيد. شايد شما به طور ذاتي انسان چندان آفتابي نباشيد، شايد کودک با وجدان و وظيفه‌شناسي نباشيد اما باز هم جاي اميدواري وجود دارد آن هم براي ايجاد خوش‌بيني. هيچ وقت براي تغيير و تحول دير نيست. همه ما مي‌توانيم از زندگي نهايت لذت را ببريم. بنابر اين بيشتر مراقب خودتان باشيد، درست غذا بخوريد، سيگار نکشيد، و نرمش روزانه را نيز فراموش نکنيد. حتي اگر شما خيلي خوش‌بين هستيد و در زمان کودکي رفتار بي‌نظيري داشتيد، باز هم انجام اين موارد در زندگي به شما کمک مي‌کنند.

مبارزه با افسردگي به کمک خوش‌بيني
 

پزشكان معتقدند که خوش‌بيني و ورزش كردن مداوم به مبارزه با افسردگي كمك مي‌كند. به گزارش سلامت نيوز به نقل از پايگاه خبري نيوكرالا، آكادمي‌پزشكان خانواده آمريكا به افراد توصيه مي‌كنند که افكار منفي مانند ترس از شكست را از خود دور و افكار مثبت را جايگزين آن كنند. بنابراين گزارش آنها توصيه مي‌كنند، حداقل 30 دقيقه و چهار تا شش بار در هفته ورزش كنيد.

5 گنج خوش‌بيني
 

1 فقط به چيزهايي فکر کنيد که قدرت کنترلش را داريد
 

خود را درگير مسايلي که از عهده‌تان خارج است، نکنيد. شايد نتوانيد گرم شدن کره زمين را کنترل کنيد اما مي‌توانيد در مصرف انرژي صرفه‌جويي کنيد. شايد نتوانيد کل سيستم شرکت را کامپيوتري کنيد اما مي‌توانيد خودتان را با مهارت‌هاي مدرن مجهز کنيد.

2 واقع‌بين باشيد و خودتان را متهم نکنيد
 

هميشه راه ديگري براي نگاه کردن به شرايط و موقعيت‌هاي گوناگون وجود دارد. «لغو سفر هوايي موجب شد من به ملاقات مهمي‌ که برنامه‌ريزي کرده بودم، نرسم.» کاري است که شده، تنها کاري که از دست‌تان برمي‌آيد، اين است که ببينيد چه کاري را مي‌توانيد جايگزين آن بکنيد.

3 حال را دريابيد
 

زماني‌که توجه خود را به نداشته‌ها معطوف مي‌کنيم، به راحتي از فکر کردن به چيزهايي که داريم، محروم مي‌شويم. براي مثال، اگر در حال خواندن اين مقاله هستيد مي‌توانيد به خود بگوييد به‌اندازه کافي وقت، هوش و ذکاوت داريد و به کامپيوتر و اينترنت هم دسترسي داريد.

4 خوش‌بيني‌تان را شارژ کنيد!
 

مانند کشاوزري که از زمين زراعي خود مراقبت مي‌کند، شما هم وظيفه داريد تا از خوش‌بيني خود مراقبت کرده آن را آبياري کنيد، غذا بدهيد و در صورت لزوم هرس کنيد. همه ما در زندگي خود شاهد روزهايي بوديم که بدبيني به سراغ‌مان آمده، هميشه بايد با حقيقت مواجه شويد و مراقب باشيد تا تخيل و تفکرات پوچ و منفي ذهن‌تان را اشغال نکنند. حدس و گمان را کنار بگذاريد و با مسايل و مشکلات خود منطقي برخورد کنيد. از خود بپرسيد توانايي انجام چه کارهايي را داريد تا با پاسخ به آن احساس قدرت بيشتري در وجودتان ايجاد شود. بايد به حقايق رجوع کنيد و به دنبال گزينه‌هاي متفاوت باشيد تا خداي نکرده به دام مطلبي که الکساندر گراهام بل به ما اخطار داده نيفتيم: «آن‌قدر به يک در بسته خيره نشويد تا دري را که باز است، از ياد ببريد.»

5 به قدرت نسل آينده توجه کنيد
 

کودکاني که از پدر و مادرهاي افسرده متولد مي‌شوند، گرايش بيشتري به افسردگي دارند. کودکاني که داراي والدين خوش‌بين هستند، خودشان نيز بالطبع خوش‌بين‌تر هستند. شما کدام گروه را انتخاب مي‌کنيد؟ البته بايد توجه داشته باشيد که حتي اگر والدين شما منفي‌گرا بودند، خودتان بايد مصمم شويد که بدبيني را کنار بگذاريد و افکار منفي را از خود دور کنيد. بله، شايد انجام اين کار قدري دشوار باشد اما اگر قدري تمرين کنيد، خوش‌بيني به مرور زمان ملکه ذهن‌تان خواهد شد.
سرانجام بايد اظهار داشت که خوش‌بين به درستي مي‌داند که تغيير و بي‌نظمي‌ غيرقابل اجتناب است و بايد از آن مانند ساير موانع عبور کرد. در زمان بروز چنين شرايطي بايد هر اقدامي‌که از دست‌تان برمي‌آيد، انجام دهيد. همين که مستعد تلاش کردن باشيد، کفايت مي‌کند.
منبع:http://www.salamat.com